2023. január 12-én Aranydiplomaátadó ünnepséget tartottak a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karának szolnoki Kampuszán. A rendezvény a Kar és az MH Kiss József 86. Helikopterdandár szervezésében került lebonyolításra.
1969. február 12-én megérkezett és hadrendbe állt a Magyar Néphadsereg 86. Önálló Helikopter Ezred kötelékében az első Mi-8 típusú közepes szállítóhelikopter. A tervezett és megvalósított repülőtechnikai fejlesztésnek/beszerzésnek megfelelően öt éven belül már több mint negyven példány forgószárnya szeletelte a magyar levegőt.
Ennyi helikopter üzemeltetéséhez megfelelő számú hajózó és műszaki kiszolgáló személyi állományra volt szükség, amit a csapatnál történő típusátképzés nem tett lehetővé. Éppen ezért 1969-től a szolnoki Kilián György Repülő Műszaki Főiskolán megkezdődött a speciálisan a típusra szakosodott fiatal tisztek és tiszthelyettesek képzése. Míg a műszaki állomány itthon, a hajózók a Szovjetunióban, a Kirgíz köztársaság fővárosában, Frunzéban (mai nevén Biskek) működő Központi Repülőtisztképző Iskolán részesült repülő kiképzésben. Az 1969-1977 közötti időszakban hét magyar kiliános helikoptervezetői tancsoport több mint 130 növendéke végzett itt.
A 29 fős második csoport 1970 augusztusában indult el és öt napi vonatozás után érkezett meg a távoli ázsiai garnizonba. Két és fél éves kinn tartózkodásuk első felében Mi-4 típuson sajátították el a helikopteres repülés alapjait, majd pedig következett a Mi-8. Az iskolát – a két típuson összesen - mintegy 150-180 óra repülési idővel fejezték be és tértek haza. A sikeresen végzett 26 növendéket 1973. január 13-án ünnepélyes keretek közt avatták hadnaggyá a szolnoki főiskolán. Az avatás után valamennyien a szentkirályszabadjai MN 87. Közepes Szállítóhelikopter Ezrednél kezdték meg hivatásos tiszti pályafutásukat helikoptervezető beosztásban.
A fél évszázaddal ezelőtti eseményre emlékezve szerveztek baráti találkozót 2023. január 12-én az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál.
Az évek során sajnálatosan megfogyatkozott csoportjuk létszáma. Legfájóbb emlék három társuk (Bozsaki Benő, Dányi Balázs és Serfőző István) elvesztése, akik feladat teljesítés közben, repülő katasztrófában vesztették életüket, de ugyanígy éreznek további hét elhunyt bajtársuk iránt is. Éppen ezért a találkozóra meghívást kaptak az érintett hozzátartozók is.
A rendezvény programjában először Aranydiplomát vehettek át, amit Dr. Palik Mátyás ezredes a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai repülési dékánhelyettese adott át az egykori hadnagyoknak, illetve hozzátartozóknak, majd Simon Zsolt ezredes, a MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnok-helyettese tartott rövid ismertetőt az alakulat feladatairól, repülő technikájáról.
Az ebéd utáni hangárlátogatás keretében szakszerű tájékoztatást kaptak az újonnan beszerzett H145M helikopterekről. Valamennyiük részére a nap legemlékezetesebb perceit az adta, amikor megsimogathatták a régi „vasakat”, a kiállított Mi-17 és Mi-24 helikoptereket, és sok év után ismét beülhettek régi technikájuk pilótakabinjába.
A repülőtéri program végén meglátogatták a bázis szimulátor termét, ahol a szinte tökéletes repülési illúziót nyújtó berendezés révén megtapasztalhatták, hogy kinek, mennyire maradtak meg a manuális helikoptervezetési reflexei.
Az eseménydús napot közös vacsorával és késő éjszakába nyúló baráti beszélgetéssel, emlékek, sztorik felidézésével zárták.