phone +36-56-512-530
email repulestudomany@uni-nke.hu

Tenyérnyi drón repült a szolnoki konferencián

2014.11.21

Szerző: Dr. Palik Mátyás alezredes

UAV workshop 2014

Tenyérnyi méretű, háromdimenziós nyomtatással készült repülőgép prototípusát mutatta be dr. habil. Molnár András, az Óbudai Egyetem dékánja pénteken, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Katonai Repülő Tanszéke által szervezett, a pilóta nélküli repülőgépekkel foglalkozó workshopon.

UAV workshop 2014

Molnár András néhány tíz percig a levegőben maradni képes kisgépe kamerát is vitt magával, a Szolnokon tartott konferencia résztvevői tehát valós időben figyelhették, mit lát a zsebben elférő drón. Rejtettség, nehéz felderíthetőség, egyszerű szállítás és üzemeltetés, akár egy mobiltelefonról is vezérelhető - sorolta a pici repülőgép előnyeit Dr. Palik Mátyás alezredes, tanszékvezető. A szakember szerkesztőségünknek a gép előnyeit ecsetelve hozzátette: a háromdimenziós nyomtatásnál nem keletkezik hulladék, a prototípus gyorsan átalakítható, áttervezés után "csak" nyomtatni kell. Nincs szükség drága gyártó berendezésekre és speciális megmunkáló eszközökre, különleges technológiákra. A nyomtató anyag viszonylag olcsó. A szerkezet egy egység, ezáltal szilárdabb, jóval nagyobb terheléseket bír el, mint a különböző alkatrészekből álló, összeszerelt (hegesztett, ragasztott, szegecselt, csavarozott) társai.

Az aprócska repülőgépnek négy, vízszintesen forgó rotorja van, a légcsavarokat villanymotor mozgatja. Palik Mátyástól megtudtuk: a gép csekély súlyánál és alacsony sebességénél fogva nem veszélyes: nem képes komolyabb sérüléseket okozni, ha véletlenül nekirepül valakinek. Az effajta eszközök kiválóan alkalmasak kémkedésre, hiszen a kamerán kívül más szenzorokkal is felszerelhetők. Igaz, a múlt pénteken bemutatott prototípus még meglehetősen hangos, csendes helyen ezért hamar észrevennék. Ugyanakkor léteznek nagyon csendes hajtóművek is - mondta az alezredes.

Jóval nagyobb, helyből felszállni is képes pilóta nélküli gépet mutatott be a workshopon Kazi Károly, a hazai pilóta nélküli repülőgépek gyártásában jelentős helyet elfoglaló Bonn Hungary Kft ügyvezető igazgatója. A gép az egyik első olyan példány hazánkban, mely nagyobb tömeget is képes célba juttatni. Ez a drón 60-100 kilométer/órával tud repülni, kialakítástól függően akár 4000 méter magasra is emelkedhet. Szárnyfesztávolsága 3,7 méter, hossza pedig 1,7 méter. Maximális felszállási tömege 17 kilogramm és legfeljebb száz percig maradhat a levegőben. A gépet egy 1200 wattos villanymotor hajtja. Az eszköz hasznos terhelhetősége három kilogramm. Ez a drón 15 kilométernyi távolságból képes élő videóképet sugározni, illetve különféle telemetriai adatokat továbbítani irányítójának.

Palik Mátyás alezredes úgy véli, a postai kézbesítés vagy éppen a különféle csomagküldő szolgálatok feladatainak ellátása technikailag már ma is lehetséges lenne efféle eszközökkel, ám a jogi szabályozás hiánya miatt a valóságban egy darabig még nem találkozhatunk velük ebben a szerepben.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem és az Óbudai Egyetem egyébként közös kutatásokat is folytat a pilóta nélküli repülőgépek meteorológiai alkalmazásában, egy elnyert TÁMOP-pályázatnak köszönhetően.

Dr. Vanek Bálint, az MTA SZTAKI munkatársa a workshopon tartott előadásában elmondta: kollégáival az UAV-ok (Unmanned Aerial Vehicle) összeütközésének elkerülését lehetővé tevő fedélzeti rendszer kimunkálásán dolgoznak. Ennek nagy előnye, hogy pusztán vizuális információ alapján képes a kísérleti drónt megvédeni egy másik repülő eszközzel történő ütközéstől.

A cikk elején szereplő, tenyérben elférő drón fejlesztőjével az érdeklődők november 27-én, csütörtökön is találkozhatnak a Hungária körúti kampuszon, a robothadviselésről szóló konferencián, amely 9 órakor kezdődik a Díszteremben.

Fotó: dr. Szilvássy László alezredes